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ロットロットロット
LOTLOTLOT / MSX ACTION GAME
for MSX 1/2/2+/Turbo R
紹介用文書 introduction with broken English
YUKI 1984
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for MSX emulators (*.DSK file)DownLoad (MSX1/2/2+/R)lotlot-dsk.zip 31.2KB



不思議なアクションゲーム strange action game


アマチュアの発想は時にしてプロではとうてい思い付かないような発想のゲームを可能とします。これもその一つで、そのゲーム性とプログラムの仕組みは多くの人に衝撃を与えました。作者はYUKIという方で、このほかにも個性的なゲームを幾つも発表されました。
1984年徳間書店の雑誌「プログラムポシェット」に掲載された後、このゲームはアイレムからアーケードゲームやファミコンソフトとして、また徳間書店から市販品として発売されました。

A amateur programmer makes a great game which a game company could not make. This game is one of them. The rule and the system of program had an important effect upon many people. Author of this game is YUKI who makes a lot of strange original games like this.
The program list of this was published on a magazine 'Program Pochette' from TOKUMA SHOTEN. After then, this game remaked as ARCADE GAME , FAMICON SOFT (by IREM CORP.) and software for personal computer (by TOKUMA SHOTEN INTERMEDIA)

遊び方how to play

青い指をカーソルキーで操作します。赤い指は青い指が動いた軌跡をなぞってきますので、後々のことを考えて操作するとよいです。スペースキーを押すと、その時2つの指が指している部屋の中身を交換することができます。そうして結果的に高い点数のエリアに玉を落としていくゲームです。壁は勝手に壊れたり穴があいたりするので、うまくやると自動的にボロボロ高得点エリアに玉が落とせたりしてとてつもなく楽しいゲームです。ただしOVERと書かれたエリアに1つでも玉をおとすとゲームオーバーになってしまいます。

You can let a blue hand move. A red hand cling your blue hand, so you should know that you make a way of red hand. When you push a SPACE KEY, you can change contents between rooms which a blue hand and a red hand point at. Your mission is that drop many balls in higher-area. Walls sometimes break or repair, so you would let balls drop in higher-area continuity if you manage it successfully. But once you drop a ball in OVER erea, the game will over.


見どころ For creators

このゲームでは、プログラムで画面すべてを調べ、ボールがあったら、床があれば左右にランダムで動かし、無ければ下に落とす、という処理を行っています。つまり、本来ならば存在するボールすべてにキャラテーブルを持たせ、それぞれを処理する、という方法が一般的であった中、いわゆるオブジェクト指向的な処理を行ったことがかなりの発想の転換であったのです。つまり画面にボールを描写すればあとは勝手に動いてくれる、というわけなのです。
もちろんお気づきの方がいらっしゃるかと思いますが、有名なライフゲームの変形とも言えます。

For creator:
In this game, the program check all the screen. If the program find a ball, and the ball is in the air, drop the ball, if the ball on the floor, move the ball right or left.
At that time, creator programmed a system to control each charactor with a 'attribute-table', but this game has no table . This way of like this programming is called 'object orientation' which now we use like c++, java, python. So if you want add the ball in the screen, you only view the ball in the screen. Then the ball move automatically.
Ofcourse , this game is also based on 'life-game'.